Χώρος εργασίας: δεν είναι δικός σου, αλλά τον ζεις κάθε μέρα. Γιατί να μην προσθέσεις κάποιες πινελιές για να τον οικιοποιηθείς και να αποκτήσει ένα χαρακτήρα… τον χαρακτήρα σου?
Κατ’ αρχάς, ο χώρος εργασίας που μας αναλογεί, συνήθως ανήκει σε έναν οργανισμό, ως εκ τούτου δεν είναι δυνατόν να εφαρμόσουμε όλες τις καλλιτεχνικές ανησυχίες μας και να πρωτοτυπήσουμε. Αλλά ούτε και να τον αφήσουμε ψυχρό και χωρίς χαρακτήρα. Είναι σημαντικό να μας αρέσει ο χώρος που ξοδεύουμε μεγάλο μέρος της ημέρας μας. Η ψυχολογία μας θα είναι ανεβασμένη, και μαζί με αυτή και η παραγωγικότητά μας. Δεν είναι τυχαίο που μεγάλες εταιρείες όπως η Google επενδύουν σε πρότυπα γραφεία!
Συνήθως, όμως, οι χώροι εργασίας στην Ελλάδα είναι τυποποιημένοι… Οπότε, αποδεχόμαστε ότι τα έπιπλα θα είναι στην καλύτερη περίπτωση ξύλινα γραφεία, συρταριέρες, βιβλιοθήκες και μεταλλικές καρέκλες. Αν μάλιστα υπάρχει και ομοιομορφία χρωμάτων, ω, τι τύχη!
Τι παραπάνω μπορούμε να κάνουμε? Μπορούμε να επιλέξουμε αντικείμενα – κλειδιά για να δώσουμε ατμόσφαιρα στον εργασιακό μας χώρο, χωρίς να χάσει την επαγγελματική του χροιά.
Πρώτα όμως θα μου επιτρέψετε δύο βασικές παρατηρήσεις:
Καθαριότητα!
Ένα όμορφο γραφείο είναι καθαρό! Κι αυτό σημαίνει όχι ψίχουλα γύρω και μέσα στο πληκτρολόγιο, όχι σημάδια από ποτήρια, όχι παρατημένα ποτήρια, μπουκάλια, κουτάκια αναψυκτικών, όχι πεταμένες σακούλες και κουτιά από φαγώσιμα, όχι γεμάτα τασάκια. (Ποιος καπνίζει ακόμα σε εσωτερικό χώρο?!?)
Γιατί? Το βρώμικο γραφείο μας απωθεί και εντείνει τον εκνευρισμό που έχουμε την ώρα της δουλειάς. Επίσης, δεν δίνουμε καλή εικόνα για τον εαυτό μας στους συναδέρφους και τους ανωτέρους μας, αλλά κυρίως δεν δίνουμε καλή εικόνα του οργανισμού μας στους πελάτες.
Τακτικότητα!
Είναι σύνηθες, όταν δουλεύουμε, να θέλουμε όλο το υλικό άμεσα προσβάσιμο κι ως εκ τούτου στην εμβέλεια του χεριού μας. Κι όμως, πεταμένα χαρτιά, σημειώσεις, βιβλία και τετράδια προσφέρουν μόνο χάος! Προκειμένου να αποφύγουμε τη δυσαρέσκεια που προκαλείται στους ίδιους, αλλά και την κακή εικόνα που δίνουμε στους τρίτους, καλό είναι να βάλουμε στη ζωή μας τη τακτικότητα και την οργάνωση στο γραφείο. Τακτοποιούμε, λοιπόν, τα πάντα! Ακόμα κι αν δεν είναι εύκολο να το κάνουμε συνέχεια,ας έχουμε ένα πρόγραμμα: κάθε Παρασκευή να ταξινομούμε τα χαρτιά μας, να πετάμε τα άχρηστα, να διαχωρίζουμε τις ολοκληρωμένες δουλειές από όσες εκκρεμούν, να αδειάζουμε το γραφείο από τελειωμένα στυλό, να συμμαζεύουμε τα post-it κ.ο.κ.
Αντικείμενα οργάνωσης
Ποιος είπε ότι η οργάνωση δεν είναι διασκεδαστική? Προμηθευτείτε τα απαραίτητα και οργανώστε το γραφείο και τα χαρτιά σας με άποψη. Προτιμήστε δερμάτινα αξεσουάρ για αυστηρό σικ αποτέλεσμα, ξύλινα και μεταλλικά για νεανικό επαγγελματικό ύφος, ή χρωματιστά αξεσουάρ για ποπ φρεσκάδα. Το μυστικό? Η ομοιομορφία. Μην δοκιμάσετε το mix and match σε επαγγελματικό χώρο, εκτός αν είναι το ύφος του ίδιου του οργανισμού έτσι.
- Δίσκοι χαρτιών: τοποθετήστε τον δίπλα σας για τις δουλειές της ημέρας ή για να έχουν εύκολη πρόσβαση οι πελάτες σας σε έγγραφα (π.χ. αιτήσεις).
- Αν έχετε πολλά έγγραφα, που τα χρησιμοποιείτε κάθε μέρα, και θέλετε να τα διαχωρίζετε, προτιμήστε τους στιβαγμένους δίσκους.
- Ιδέα: μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και αξεσουάρ για περιοδικά για να τακτοποιήσετε χαρτιά στο γραφείο σας, θα είναι πρωτότυπο!
- Συρτιαριέρες γραφείου: πολύ χρήσιμες, σε περίπτωση που δεν διαθέτετε κανονικές συρτιαριέρες. Επίσης, τις προτιμώ γιατί κρύβουν το χάος από χαρτιά σε αντίθεση με τους δίσκους.
- Κουτιά: Τοποθετήστε τα στα ράφια και τις ντουλάπες σας, για να κρύβετε μέσα τα άδεια CD, καινούρια γραφική ύλη, καλώδια κ.ο.κ.
- Χρησιμοποιήστε τα κουτιά για περιοδικά για να κρύβετε στα ράφια και τις ντουλάπες έγγραφα που π.χ. δεν έχουν διεκπεραιωθεί ή που δεν μπορούν να ταξινομηθούν άμεσα.
- Ντοσιέ: Οργανώστε σε θέματα τα έγγραφα σας και ταξινομήστε τα σε ντοσιέ. Υπάρχουν μερικά πολύ μοντέρνα στην αγορά!
- Διαχωρίστε και κρατήστε τακτοποιημένες τις καρτέλες, τις κάρτες πελατών, τα CD, τις σημειώσεις κ.ο.κ.
- Χρησιμοποιήστε κουτάκια με πακέτα Post-it ή σημειωματάρια, για τις σημειώσεις σας. Πόσα να χωρέσει το ημερολόγιο?
- Μολυβοθήκες, πολλές μολυβοθήκες μέχρι να τακτοποιηθούν όλα: στυλό, μολύβια, μαρκαδόροι, ψαλίδια, κοπίδια, κόλλες, συραπτικά! Ακόμα υπάρχουν και θήκες για συνδετήρες, γόμες, ξύστρες κ.τ.λ.
- Τα μεγάλα κλιπς διευκολύνουν πολύ την ταξινόμηση μεγάλων εγγράφων.
- Τα βαζάκια μπορούν να χρησιμεύσουν για συνδετήρες, ανταλλακτικά για συραπτικά, καρφίτσες… ακόμα και για τα ψιλά σας.
Αντικείμενα καθημερινότητας
- Καλόγερος ή έστω κρεμάστρες: κάπου για να κρεμάτε παλτά, τσάντες κλπ. Απαραίτητο.
- Κουτί πρώτων βοηθειών: προμηθευτείτε ένα στο γραφείο σας. Μπορείτε να βρείτε όμορφα κουτιά στο Tiger-stores.
- Πρωινός καφές: Ο πρωινός καφές στη δουλειά είναι ιεροτελεστία. Γι’αυτό θέλει τη δική του οργάνωση. Αν δεν έχετε κουζίνα, συγκεντρώστε τα πάντα σε ένα χώρο που να μη φαίνεται από πελάτες. Τοποθετήστε ζάχαρη, καφέδες, τσάγια σε γυάλες. Θα βρείτε όμορφες και φτηνές στα Jumbo. Χρησιμοποιείστε παλιές γυάλες από μαγιονέζα, για τα καλαμάκια και τα κουταλάκια. Αγοράστε όμορφα γυάλινα μπουκάλια για νερό.
- Βάλτε τις κούπες και τις γυάλες σε ένα δίσκο, ώστε να έχετε πρόχειρα όσα χρησιμοποιείτε καθημερινά. Διπλά στο δίσκο βάλτε τη καφετιέρα, το βραστήρα, τη μηχανή του φραπέ, ο,τι έχετε. Πίσω, κρύψτε τυχόν σφουγγάρι και απορρυπαντικό, όσο στεγνώνουν (υπάρχουν θήκες και γι’αυτά στην αγορά).
- Μπορείτε να τακτοποιήσετε εκεί κοντά σε ένα καλάθι ή κουτί κλειστά κουτιά καφέ και ζάχαρης, πλαστικά ποτήρια, μαχαιροπήρουνα και πιάτα, και ό,τι άλλο κρίνετε απαραίτητο για την καθημερινότητά σας.
- Προμηθευτείτε μια όμορφη θήκη για χαρτομάντηλα και τοποθετήστε την στο γραφείο σας.
Αντικείμενα διακοσμητικά
Η τοποθέτηση των παρακάτω αντικειμένων εξαρτάται από τα δικαιώματά σου στο χώρο εργασίας . Πάντως, δεν χάνεις κάτι να τα προτείνεις!
- Ρολόι τοίχου σε industrial και pop ύφος. Δείχνει νεανικότητα αλλά και ρεαλισμό. Δεν θα συνιστούσα vintage ρολόι με λατινικά γράμματα, εκτός αν ο χώρος εργασίας σας είναι ρομαντικός ήδη.
- Στόρια ή πάνελ στα παράθυρα. Οι κουρτίνες θα δώσουν «σπιτικό» ύφος και δεν ταιριάζουν.
- Οι τοίχοι δεν πρέπει να είναι άδειοι, αλλά ούτε και να γεμίσουν με τις ζωγραφιές των παιδιών σας, τις φωτογραφίες από το καλοκαίρι στην Κρήτη και τις τελευταίες γελοιογραφίες που σας έστειλαν στο email σε Α4. Προτείνω, λοιπόν, είτε επαγγελματικές αφίσες, είτε κάδρα. Οι αφίσες μπορούν να αφορούν events ή καμπάνιες τους οργανισμού σας ή του αντικειμένου σας. Τα κάδρα μπορούν να έχουν, για πιο μοντέρνο αποτέλεσμα, φράσεις σχετικές με τη δουλειά, το μότο του οργανισμού ή απλά με κάποιο κοινωνικό μήνυμα. Ή φωτογραφίες, σχετικές με τη δράση του οργανισμού σας. Επίσης, τα κάδρα πρέπει να είναι απλά, λιτά… χωρίς περίπλοκα σχέδια ή πολλά χρώματα.
- Βιβλιοστάτες, στα ράφια με τα βιβλία και τα ντοσιέ, θα κάνουν πιο φιλόξενο το χώρο. Μπορείτε να βάλετε κι άλλα διακοσμητικά, πάντα με μέτρο.
- Ο πίνακας ανακοινώσεων είναι απαραίτητος σε χώρο εργασίας. Προσοχή, να καθαρίζεται συχνά από παλιές ανακοινώσεις και να μη στοιβάζονται πολλές πληροφορίες. Επίσης, προτείνεται να υπάρχει η δυνατότητα να γράφουν όλοι από κάποιο μήνυμα, για τη καλλιέργεια καλού κλίματος στο χώρο.
Φυτά
Τα φυτά, όχι μόνο διακοσμούν τον εργασιακό χώρο , αλλά καθαρίζουν την επιβαρυμένη ατμόσφαιρα από ρύπους και συμβάλλουν στην ευεξία των εργαζομένων μειώνοντας το άγχος. Αν και χρειάζονται λίγη φροντίδα, μας ανταμείβουν με το παραπάνω. Μην αμελήσετε να τοποθετήσετε ένα φυτό στο χώρο εργασίας, ακόμα κι αν είναι ένας κάκτος δίπλα στην οθόνη του Η/Υ. Επίσης, φυτά που προτείνονται σε εργασιακούς χώρους είναι η σανσεβιέρια, το σπαθίφυλλο , ο πόθος , το αγλαόνημα , η διφενμπάχια και η αρέκα.
(πηγή σχετικά με τα φυτά: http://blog.vitaverde.gr/%CF%86%CF%85%CF%84%CE%AC-%CF%83%CF%84%CE%BF%CE%BD-%CF%87%CF%8E%CF%81%CE%BF-%CE%B5%CF%81%CE%B3%CE%B1%CF%83%CE%AF%CE%B1%CF%82/ και http://www.fytokomia.gr/permalink/5417.html)
P.S. Αλήθεια, έχετε φωτογραφίες από τον εργασιακό σας χώρο? Τι παρεμβάσεις έχετε κάνει? Στείλτε μου τις ιδέες σας και θα σας δείξω τι έχω κάνει κι εγώ!
L.