Columns / Inspiration / Meet the artist / Quick History

Πρέπει να μιλήσουμε για τον Alexander Girard


Love

Οι τσούπρες ειμαστε ερωτευμένες. Και δράττουμε την ευκαιρία να μιλήσουμε για τον σχεδιαστή της διάσημης καρδιάς «Love Heart»,  Alexander Girard. Τυπικό δείγμα του graphic design από τη δεκαετία του ’60, η απλή κόκκινη καρδιά με τη λέξη Love και το πολύ δυνατό μήνυμα παρά τη λιτότητα του σχεδίου της, είναι μία απόδειξη για τις εξαιρετικές ικανότητες του Girard ως designer.

b9cfc34b13b3c9294d5593fa2164b881

Ίσως τον έχετε ακουστά, γιατί ο Alexander Girard  ήταν μία από τις ηγετικές φιγούρες του μεταπολεμικού αμερικάνικου design, μαζί με τον George Nelson και τους Charles και Ray Eames.

Γενημμένος το 1907 στη Νέα Υόρκη, σπούδασε αρχιτεκτονική στην Ιταλία, επικεντρώθηκε κυρίως στο design υφασμάτων, αλλά διακρίθηκε και στις γραφικές τέχνες, το έπιπλο και την εσωτερική διακόσμηση.

Εν γένει, θα μπορούσε κανείς να τον χαρακτηρίσει «μπροστά από την εποχή του», καθώς δημιούργησε θεματικά εστιατόρια, έφερε χρώμα και ύφος στους ουρανούς με την δουλειά του στην Brannif Airlines κι έκανε το σπίτι ένα χαρούμενο χώρο, όταν τότε το design εστιάζε μονο στην λιτότητα και τον ορθολογισμό. Πολύ πριν επινοηθούν οι όροι «maker’s culture» και  «post-industrial διαδικασίες», ο Girard τους έφερε στη ζωή. Προσανατολίστηκε σε θέματα με κέντρο τον άνθρωπο υιοθετώντας την οπτική «όλα συνδέονται μεταξύ τους», και αυτός ο καθολικός δεσμός διατηρείται αληθινός έως σήμερα.

Herman Miller

xxx_9060_1315168672_1

Το 1952 ορίστηκε επικεφαλής του τμηματος υφασμάτων της εταιρείας Herman Miller. Από αυτη τη θέση σχεδίασε πολλά μοτίβα υφασμάτων και προϊόντα, που αντανακλούσαν την αγάπη του για έντονα χρώματα, σχέδια και υφές, ενώ προτιμουσε τις αφηρημένες γεωμετρικές φόρμες σε μεγάλη ποικιλία χαρούμενων χρωματικών παλετων, σε μια εποχή όπου τα υφάσματα – ειδικά στο γραφείο – έτειναν να είναι μονόχρωμα, μονότονα και χρηστικά.

Ξύλινες κούκλες

Το 1953 δημιούργησε μία σειρά από ξύλινες φιγούρες, με έντονα χρώματα και ταυτόχρονα χαρούμενη και βλοσυρή διάθεση για το σπίτι του. Σημερα μπορεί κανείς να τις δει σε εκθέσεις του Vitra Design Museum, καθώς και να αγοράσει αντίγραφά τους.

Designing Concepts

Η φήμη του Girard απογειώθηκε το 1959, όταν η εσωτερική διακόσμηση του εστιατορίου La Fonda Del Sol στο Μανχάταν ηλέκτρισε το κοινό. Ο Girard δεν σχεδίασε μεμονωμένα αντικείμενα, αλλά όλη την εμπειρία για το εστιατόριο: τους εσωτερικους χώρους με τα κεραμικά πλακίδια στο πάτωμα και τους τοίχους, πιατικά, στολές προσωπικού, μενού, σπιρτόκουτα.  Μάλιστα, σχεδίασε πάνω από ογδόντα διαφρετικούς ήλιους για τις ανάγκες του εστιατορίου.

Επανέλαβε το κατόρθωμα για την αεροπορική εταιρεία Braniff International Airways στα μέσα του 60, σχεδιάζοντας 17.543 αντικείμενα από το logo και τα φακελάκια ζάχαρης ως τα έπιπλα στις αίθουσες αναμονής, τα εκδοτήρια εισιτηρίων και τα ίδια τα αεροπλάνα. Χρησιμοποίησε χρώματα όπως ανοιχτό και σκούρο μπλε, μπεζ, ώχρα, πορτοκαλί, τιρκουάζ και λεμονί ώστε τα αεροπλάνα να ξεχωρίζουν στον αέρα ακόμα κι από το έδαφος.

Λαϊκή τέχνη

“I believe we should preserve this evidence of the past, not as a pattern for sentimental imitation, but as nourishment for the creative spirit of the present.”

— Alexander Girard

Η παρακινδυνευμένη εικονοπλαστική αισθητική του Girard στα υφάσματα είχε πηγή έμπνευσης την αγάπη του για τη λαϊκή τέχνη. Το πάθος του για αυτά που αποκαλούσε «παιχνίδια» (πολύχρωμα και φαντασιώδη πολιτιστικά κειμήλια) τον οδήγησαν σε ταξίδια σε όλο τον κόσμο, όπου συγκέντρωσε πάνω απο 106.000 υφάσματα, είδη λαϊκής κουλτούρας κι έργα τέχνης. Το 1981 δώρισε πάνω από 100.000 κομμάτια στο Μουσείο της Διεθνούς Λαϊκής Τέχνης στη Σάντα Φε, στο Νέο Μεξικό. Μια νέα πτέρυγα χτίστηκε στο μουσείο -που σχεδιάστηκε από τον ίδιο- για να στεγάσει τη συλλογή με εκθέματα από σκηνές, που απεικόνιζαν ανθρώπινες εμπειρίες. Στην πραγματικότητα, η κατανόηση του Girard για τη λαϊκή τέχνη ξεπερνουσε τη συλλογή του.

Σήμερα

Ο Alexander Girard πέθανε το 1993. Όμως τα σχέδια του συνεχίζουν να εμπνέουν και χρησιμοποιούνται στις γραφιστικές τέχνες, στη διακόσμηση, αλλά και στη βιομηχανία επίπλων και υφασμάτων, ενώ προιόντα του πωλούνται από την Herman Miller, τη SkyLine, την Ammo και την Maharam. Στο Vitra Design Museum βρίσκεται μια συλλογή με το έργο του Girard, όπου συμπεριλαμβάνονται υφάσματα, μοτίβα, έπιπλα, αρχιτεκτονικά δείγματα, γλυπτά,  καθώς και ζωγραφιές και κολάζ που εμφανίζονται στο κοινό για πρώτη φορά. Ακόμα, βρίσκονται εκατοντάδες από τα αντικείμενα λαικής τέχνης που έχει συλλέξει από τα ταξίδια του στον κόσμο. Τέλος, μπορεί κανείς να μάθει και άλλες λεπτομέρειες, όπως για παράδειγμα το σύστημα αρχειοθέτησης του έργου του, το οποίο ήταν λεπτομερέστατο και πολύ μεθοδικό παρά τις προφανείς δυσκολίες της εργασίας χωρίς μόνιμο γραφείο ή προσωπικό.

agirard_07

Αποθηκευτικά κουτιά αρχειοθετημένα και με ετικέτες από τον Girard.

«Το πάθος είναι κινητήριος δύναμη, κι οταν είσαι ερωτευμένος με τη ζωή και την ομορφιά, τότε βρίσκεις έμπνευση ακόμα και στα πιο παράξενα μέρη, τότε δεν κουράζεσαι να δημιουργείς και να παράγεις και τότε αδιαμφισβήτητα όλα τα παραπάνω φαίνονται στο έργο σου. » Αν κάτι θα ήθελε να μας πει ο Girard για το έργο του, πιστεύω οτι η παραπάνω φράση θα συνόψιζε τον τρόπο που αντιμετώπιζε το design.

Σας φιλώ με μία εικόνα απο την έκθεση

Λίλιαν

Από την έκθεση 'Αlexander Girard: A designer's universe' στο Vitra Design Museum

Από την έκθεση ‘Αlexander Girard: A designer’s universe’ στο Vitra Design Museum με πάνω απο 700 εκθέματα.

Πηγές: Vitra Design Museum | Wikipedia | Herman Miller | wallpaper.com
Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s